Új hozzászólás Aktív témák
-
boeing707
csendes tag
Nem értem, miért kellet volna az egész tornyot mozgatni? Ahogy van egy fix tartón fix SAT tányér, s ugyanazon a fix tartón van egy mozgatható tányér is. Lehet, hogy akkoriban nem computer vezérelte távírányítással a tányér mozgását, de biztosan megoldották valahogy "orosz" módra, és működött is.
-
Nagyapám rádióamatőr volt, MHSZ-en, Rádióklubokon keresztül egy rakás nagy teljesítményű antennatornyot építettek, dolgozott katonai teepített antennákkal is, onnét is ellesett egy csomó trükköt, de az összes antennájánál csak maga a pózna volt forgatható, vagy annak csak a felső része, ahol maguk az antennák voltak. Viszont ez a legsérőlékenyebb és legértékesebb része is az antennatornyoknak, úgyhogy ha nem találsz rajta forgatható elemet, az nem jelenti azt, hogy nem is volt.
Mellesleg hétvégén Sármelléken jártunk családi napon a reptéren, ott lőttem egy képet, ami megfogott témaként:
A volt laktanyakomplexum persze valóságos kincsesbánya lenne nektek. Amikor 10 éve ott jártam, a bevezető út két oldalán még ott álltak a kaszárnyaépületek a fák mögött. Mostanra gyakorlatilag teljesen magáévá tette őket a növényzet, nagyon 'time after people' érzés. Nem is beszélve a félig föld alatti hangárokról.
p
I talked to that computer at great length and explained my view of the Universe to it and then... it commited suicide.
-
-
Manópapa
csendes tag
Nana, azért a forgathatóságot nem vetném el.
A képen a következő látszik:
1. a gyűrű felső élén két vasdarabbal valóban hozzá van hegesztve rögzítés gyanánt a felső rész.
2. a gyűrűre egy ívre hajlított konzolon (siklócsapágy) keresztül támaszkodik a felső rész.Mit nem tudunk?
1. Mikor lett lehegesztve a rögzítőlemez?
2. Vajon mindhárom torony fixre volt rögzítve? (1 torony már el van bontva, gyanítom azért hogy a harcászati mobil torony elméletileg tervezett helyére semmiféle utalást ne lehessen tenni)
3. Miért lett hegesztve a rögzítő lemez? (Ha ez a torony a háttérrendszerhez tartozott (a fixen telepített többi BARS-ra nézett) akkor érthető a fix rögzítés) Azt ugye tudjuk, hogy a BARS jeltovábbító tornyai minimum két irányba néztek, de itt volt egy harmadik is, amely véleményem szerint a mobil harcászati "torony" felé kellett forduljon.
4. Az elbontott torony is siklócsapágyas volt, vagy ott meg volt oldva a gördülő-mechanika?Mit tudunk?
1. A rögzítő lemezt egy jól kiképzett építőalakulatos katonának (épületgépész) nem tartott volna hosszú időbe eltávolítani (lángvágó, vagy nagyflex 1 mm-es koronggal)
2. A gyűrű és a felső rész között nincsenek kerekek, ami a forgatást megkönnyíthette volna (egy karbantartó viszont gyorsan átkenheti a gyűrűt gépzsírral, mint ahogy a nyergesvontatók nyergén is a teherhordó felület zsíron "úszik")
3. A vaslétra fixen van rögzítve. Vajon aktív korában is fix rögzítésű volt a vaslétra?
4. A toronynak nem kellett volna körhintaként forognia, hiszen leginkább valamilyen nyugati irányban kellett volna teljesíteni. A kábelek készülhettek annyi ráhagyással, hogy a felső rész nyugati irányú mozgását tolerálni tudják.Összességében tehát azt feltételezem, hogy a lebontott harmadik torony kismértékben eltérhetett a megmaradt kettőtől, de ha nem is tért el, valamiért a tornyok elvi forgathatóságát biztosítani kellett.
Ha nem így lett volna, jóval olcsóbb, gyorsabb, egyszerűbb és már bevált fix rögzítésű (betonaljzatban nyugvó, és csavarkötéssel összeállított) antennatornyokra szerelték volna fel a parabolákat, nem álltak volna neki X méteres magasságban körgyűrűkkel bohóckodni.
[ Szerkesztve ]
Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg semmi különbség nincs. Gyakorlatilag azonban van.
-
boeing707
csendes tag
Úgy érzem, hogy a BARSZ tornyainak műszaki megoldásaival egy kicsivel többet foglalkozunk, mint amit megérdemelne.
Mert: mire szolgáltak ezek a tornyok a rajtuk lévő antennákkal?
Adatátvitelre. De!!! Hogyan jutott el a tornyok alatt lévő adó/vevő berendezésekhez a jel és honnan? Valamint milyen módon? Hogyan volt biztosítva és milyen megoldással az érintett hírközpontok felé és -től a jelek továbbítása a BARSZ rendszeren belül. Melyik egység vagy egységek voltak "bekötve" a hálózatba? A Dunántúlon települt szovjet egységek milyen módon kapcsolódtak az 504-eshez?
Úgy érzem, hogy a kihalt objektumok teljesebb megismeréséhez, ezekre a kérdésekre is választ illene kapni, vagy legalább is megpróbálni. Csak az objektumok "fényképezése" szerintem a Topic szinvonalát már meghaladta, a Fórum résztvevőinek hozzáértése megengedi az ilyen kérdésekre adandó válaszok keresését. A Topic-on fellelhető összes fénykép megtekintése után, az az érzés alakult ki bennem, hogy az adott objektumról készített további képek csak az "állag" romlást rögzítené, s sok esetben csak a "brazil" fémgyűjtők tevékenységét tudnánk kommentálni. Viszont ez az út nem ad választ a kérdéseinkre.
Remélem, hogy még nagyon sok, eddig feltáratlan objektum képeit fogják a tagtársak, néha saját testi épségüket is kockára téve, a Topic olvasói elé tárni, s lesz miről véleményt cserélni
Természetesen ez nem csak a BARSZ vonatkozásában kívánatos, hanem az összes itt felvetett téma esetében is.
Lehet, hogy sokat kérek, de kérni még a mai válságos időkben is lehet.
Ez a személyes véleményem, várom a tagtársak kívánság listáit is. -
benemano
csendes tag
Köszönöm a megerősítést, akkor nem kutatok tovább régi Wollenberg fotók után, csak azért fogtam neki a tipusterv tisztázásának, mert felmerült több lehetőség is itt (pl, hogy kényszerből ilyenek a pénzhiány miatt, vagy a szerkezet súlya miatt), de egyiket sem tartottam igazán meggyőző érvnek.
Egy szó, mint száz a szerkezet miértjét tisztáztuk, mi a véleményed a "harmadik torony" elméletemről ?
-
boeing707
csendes tag
Az infóm személyes, januárban voltam ott, de azóta természetesen sok minden változhatott. Ami még szerintem fontos, ne magyar rendszámú gépjárművel jelenjetek meg a helyszínen, mert arra nagyon harapnak az ukrán rendőrök. Ha van rajta H betű azért, ha nincs azért. Nem ilyen messze a Magyar határtól, hanem sokal közelebb, pl. a Vereckei hágónál már "utaznak" a magyar rendszámra, s pl. a hágónál "előretólt határőrizeti pont" alkalmazásával belekötnek az élő fába is. De ez sajnos a mi "árpádsávos" zászlós "különítményeinknek" köszönhetjük, mert ők teljesen mást akartak ott, mi Ti!!!
-
hadsz
tag
A 109-esről készült képeket felraktam a galériámba
-
boeing707
csendes tag
Gratulálok a képekhez. Sok mindenre fény derült. Ez egy tengely vezérlő állomás, de sokban hasonlít az 504-re. Itt nem volt szükség földalatti kiértékelő és rádiós vezetési pontokra, inkább a műszaki biztosítás került előtérbe, generátorok, számítógépek, stb.
A tornyok tetején az összefogó körgyűrű nem véletlen műve. Tisztán látszanak a csúszó támasztó papucsok.
Itt is láthatók a nagyméretű hőcserélők, mint az 504-esnél. Talán az indító és a vezérlő állomások kialakítása nagy hűtési kapacitást igényelt.
Az is megállapítható, hogy vegyi és atom támadásra is számítottak, mert rendkívül nagy a szellőztető és szűrő rendszer teljesítménye. A szakaszolás kialakítása olyan mint a tengeralattjárókon, kör alakú és több ponton záródó fedelek.
A 99-es képen elég egyértelmű az utasítás, minden ruhadarabot az egyéni gyűjtő zsákba, majd a gumírozott zsákba kellett berakni. Utána a zuhanyozó, s csak ezután lehetett "beljebb" menni. Ez valószínüleg a támadás után szükséges állapot felmérésre kiment "dolgozók" ismételt bebocsátási procedúrája. Tehát az összeköttetést minden áron biztosítani kellett.
Az ukrán feliratokból arra lehet következtetni, hogy a Gorbacsov összeomlás után is működött még az állomás, mert ilyen "nacionalista" megnyilatkozás elképzelhetetlen volt a SZU-ban. Csak Ukrajna önállósulása után lett minden felirat ukrán nyelvű. -
stoneradamf
csendes tag
Értem. De ha Te személyesen is ismered őket, akkor valószinü téged beengednek, illetve nem hivnák rád a rendőröket. Ugye nem tévedek? És nem vagyok brazil sem, nem fémért mentem, és ezután sem azért mennék, hanem nézelődni, nem kéne rám hívniuk... Na mindegy nem fogom erőltetni a dolgot valószinü, csak dühit h nem engedik körbe járni, fotózni, stbstb... ártani pedig nem akarok, és nem is tudok egy szál fényképezőgéppel...
-
tazman75
csendes tag
Kösz a linket.
Találtam egy jó pár Vega TÁS-t, ahol szintén ott vannak a "Gránit"-ok. Nem közvetlenül a TÁS területén de igen közel. Jó pár orosz lérak típus volt ellátható-felszerelhető nukleáris robbanófejjel. Igazad van abban, hogy egy esetleges támadás, reptér ellen, a pályát vagy a kiszolgáló épületeket "ütötte" volna ki. Ugyanez igaz a lérak TÁS-okra is. Ott elsődleges célpont a rávezető lokátor, valamint a felderítő lokátorok. Nem pedig az indítóállványok.
Rávezetés nélkül, lett volna egy marék semmire fel nem használható pirotechnikai "ócskaság". -
boeing707
csendes tag
Mint ismert előtted, az idő múlásával egyre jobban beásom magam az "atom titok" témakörbe. Nagyon elkeserít az a tény,hogy az "új" belépő tagtársak nem kezdik a topic olvasását az elejétől, mert így nagyon sok felesleges megállapítás és kérdés okafogyott lenne.
De hát ezért vagyunk különbözőek.
Ami a kérdések nagy százalékát illeti, talán egyszer és mindenkorra tudomásul kellene venni, hogy a különböző fegyverek és a tölteteik nagyon messze vannak egymástól.
Egyszerűsítve: a bombákat lehet minden erre alkalmas helyen tárolni, de a legtöbb tagtársat érdeklő "atom" töltetet a világon még egyetlen hadsereg sem tárolta a bomba test mellett. Mivel a "bomba" csak a töltet célba juttatását szolgálja. Hogy hogyan és mikor kerül a bomba és a töltet "fizikai közelségbe", ez már sokkal bonyolultabb kérdés. Ami a repülő bombákat illeti, minden "rendes" katonai repülőtéren a hagyományos bombákat, megfelelő biztonsági előírások szerint, a repülőtér egyik "sarkában" tárolták. Mivel a bombák töltete csak "felrobbant" volna, az esetleges károkozás a fizika ismeretében, előre kiszámítható volt. De nem így az "atom" bombák esetében, mert itt már a meteorológiai és más előre nem modelezhető faktorok is beléptek. A töltetek földrajzilag is "messze" voltak, s csak adott esetben kerültek volna a "bombák" testébe. M-országon a repülő egységek "bombáinak" tölteteit csak egy helyen tárolták, amelyek a "bombák" nélkül csak egy raktározási egységet képeztek, mivel nem sugároztak és nem "indulhattak" meg önszántukból. Csak az emberi szörny tudta őket egyesíteni.
Minden katonai repülőtéren volt, van és lesz "bomba raktár", de "atom" töltet csak az adott katona-politikai helyzet függvényében kerül kiszállításra és "egyesítésre". Az "atom háború" megindítását nem úgy kell elképzelni, mint a szarvas vadászatot: hogy t.i. csőre töltött puskával járom az erdőt, s ha meglátom a szerencsétlen szarvas "mámit", akkor célzok és lövök!!!!
Az ilyen jellegű "konfliktusok" kirobbanását hosszú időfolyamat előzi meg, ami lehetővé teszi a "töltetek" megfelelő helyre juttatását, s bevetésre előkészítését.
Aki egy kicsit is foglalkozott a történelemmel, az tudja, hogy az emberi szörny egyetlen háborúja sem robbant ki másodpercek alatt. Minden fegyveres konfliktus kirobbanását rövidebb-hosszabb időszak előzte meg, bőven adva időt a felkészülésre.
Az említett repülőtereken lévő "időszakos" töltet tárolókat csak a helyzet "fokozódásának" függvényében töltötték volna fel, hogy a repülőgépek alá gyorsan lehessen a "függesztményt" felrakni.
De erre, nem tudom kinek, talán Istennek köszönhetően, eddig nem került sor.
Ami a magyar Hadsereg ilyen "ellátását" illeti, sosem került volna magyar felségjelzésű katonai repülőgép szárnya alá ez a "csomag", ha nem vagyunk "megbízhatóak".
Ezt értse mindenki meggyőződése szerint.
Ami a rakéta alakulatainkat illeti, még szigorúbb volt a "javadalmazás" kiutalása, de ez már tényleg hosszabb eszmefuttatást igényel.
Ezért is kérek elnézést a hosszú szereplésért, de rövidebben az "ifjú" nemzedéknek megvilágítani az akkori viszonyokat, nekem nem megy. -
tazman75
csendes tag
Melyikre gondolsz?
Egyébként tényleg látványos, nem beszélve a hely hangulatáról. Számomra
-hadtörténelem mániás vagyok- hatalmas élmény volt. Ott éreztem először életemben, "Megérintett a történelem", ha lehet így mondani. Sajna megkértek, vakut ne használjak, ezért van sok képem, amit nem tettem ide fel, mert életlen vagy alulexponált.
Ha érdekel elküldöm mail-ben. -
InBlack
csendes tag
Én ma próbáltam ellátogatni Únyba a lérak bázisra, de nem jártam sikerell. 2 úton próbálkoztam, a főbejárattól kb. 500m-re voltam, és vége az útnak... (vaskapu, kocsik, emberek...) a másik úton (szántóföld felé) kerítéssel lezárva. Még kb. 1 km-re volt a bázis...
Az MN1159 1977-ben megszűnt, a katonaság biztos nem őrzi, de nem hiszem, hogy magánterület lenne a bázis...
Tudja valaki, hogy mi a helyzet ezzel a bázissal? -
InBlack
csendes tag
Próbáltam balról a szántóföld felől megkerülni, de jött szembe egy zöld utánfutó, és a sofőr elég furán nézett rám, (kocsival voltam, hátsó üllésen egy csákány...) Gyalog nem akartam menni, mert én is hallottam ezt-azt a tanyáról, és a kutyákról...
Egy ismerősöm Nógrádverőcén volt katona kb. 30 éve, ott van egy bunker. Ha szembe állsz a bunker bejáratával balra van egy betonplacc kb. 10m * 20m, a bunker egy hosszú dombba van beásva, tetején 1-2m föld, ahogy bemész a bunkerbe jobbra 3 lépcső, és 2 db kis méretű, légmentessen zárható acél ajtó, a két ajtó után egy boltíves helység 2 * 2 * 3.6 m, és a helység vége téglával lefalazva... A Nógrádverőcei bunker, és amit Te Únyban lefényképeztél szerkezetileg ugyanaz.
Mindkét bunkerben a téglafal mögött kell lennie "valaminek", régebben ott is vasajtó volt. Az ismerősöm a bunkerben csak most járt, de mondta, hogy a 70-es években elég nagy mozgás volt a bunkerben (katonák jöttek-mentek, vittek be ládákat.) Nem valószínű, hogy csak olyan kis helységben dolgoztak.
Nógrádverőcén 1981-ben megszüntették a rakétabázist, ekkor a második helységet markolóval kiszedték (be van sűlyedve a föld), az ajtót leszedték és lefalazták, ekkor rakták be a két szellőzőt álcázás képpen (ami szerintem elég hülyén néz ki, a két ajtó légmentessen zár, a szellőző viszont bejuttatja a kinti levegőt...) A külső ajtón a három zsanért, és a két hajtóhart a katonaság lehegesztette. Nógrádverőcén a bunker a bázison kívül van, vagyis nem őrzik, a két vasajtó már eltűnt... A bunker fölött a kábel kitépve / kiásva, de egy helyen kb. 30 m-re a bejárattól a kábel vége lemegy a földbe, vagyis a bunkerbe.
Kiváncsi voltam Únyban mi a helyzet, és hogy át lehet-e jutni a második helységbe.
Elvileg M-zárolt cuccoknak, levegőztetőnek, generátornak, és egy vészkijáratnak kell lennie. Erről tudsz valamit? -
InBlack
csendes tag
Nógrádverőcén egy bunker van, a katonai bázistól 0.5 km-re, tözelőállás kb. 10 db volt (a bunkertől elég messze), a mesterséges gödrök még megvannak, és mindegyikhez ment egy kábel, a kábelek végetérnek (lemennek a földbe) a mesterséges dombba, ahol a bunker van. A bunker szerintem atomtámadás esetén vagy fedezék, vagy földalatti irányítóközpont.
A bunker építészeti szempontból kibírná az atomtámadást, de csak 6-8 órára nyújtott volna védelmet. A bunkerbe befelé vezető folyosó téglából van (ez lehet, hogy összedőlt volna), a vasajtó mögött viszont minden előre legyártott betonelemekből van, benne 3cm-enként 0.5cm-es betonvas összeheggesztve. A vasajtókon volt gumiszigetelés, amit a két hajtókar a kerethez préselt. A keret 4 csavarral volt befogva, és a keret és a beton között gumicső szigetelés. Valószínűleg légmentessen kelett, hogy zárjon, és ráadásul 2db ajtót építettek be. A szellőzők 1961-ben az építéskor nem voltak meg, később (amikor felszámolták a bázist) 1980-ban építették be (szerintem álcázás képpen), ekkor vették ki a második helységet, és falazták le az átjárót.
Nógrádverőcén csak markolóval lehetne bejutni a harmadik helységbe (a téglafal mögött 3.6m föld + fal v. vasajtó. Felülről leásni 1.5m föld + 30 cm erősített vasbeton).
A kérdés, hogy miért temette be a katonaság a bunkert, és hegesztette le a vasajtót?Írtad, hogy a HÁP Únyban le van zárva, azt ki zárhatta le? A katonaság 1977-től nem használja. (Nem hiszem, hogy magánterület enne.)
A Nógrádverőcei bunker is le volt lakatolva egy ideig. Amikor a külső lehegesztett vasajtót valaki kinyitotta, a belső vasajtót lelakatolták, kb. 2 évig volt lelakatolva (csak hát mindig eltűntek a lakatok, egyik héten be lehetett menni, másik héten lelakatolva... aztán az ajtók is eltűntek...) -
benemano
csendes tag
igyekszem logikusan gondolkodni, ennyi szakember között muszáj kivágni a rezet, különben szégyenben maradok
viccet félretéve a Hajag titkát is sikerült közösen megfejteni, a sokáig titok Újfehértóra is fény derült (kicsit)
mindennek megvan a logikus magyarázata ha néha nehezen is jövünk rá ...
-
buldog-bódog
csendes tag
Hasonló volt a nyolcvanas évek elején is, amikor megszakadtak a SZU és az USA közötti tárgyalások.
Nálunk a cégnél, ~2 hónap teljes "M" volt. Szabi nuku, ird fel hol vagy elérhető. A szolgálati rend 24/48-ról 24/24-re változott, amit csak a kijelöltek láthattak el !
Ez talán még szarabb helyzet volt, de lehet, hogy csak én éreztem így, mivel már felfogtam súlyosságát.
A '62-s válság is érződött, -emlékeim szerint mindenütt- de akkor még csak 7. osztályos voltam.
-d-Ezeket a dolgokat nem azért írtuk le, hogy elhiggyék, hanem hogy tudják.
-
bLaCkDoGoNe
veterán
Köszi Neked is. Szerintem aki szeret ilyen helyeken bóklászni, az szeret ládázni is, legalábbis én elég közelinek érzem egymáshoz a két dolgot. Ahogy nézem azért nem sok ilyen jellegű hely van ma Magyarországon, ahol Te ne jártál volna - irigyellek is érte.
ócskás: Köszi szépen, a "premiert" természetesen majd itt tartjuk a topikban.
"«Fuck does Cuno care?» The boy turns to you. (He doesn't care.)" [+] "The parasite makes nothing for itself. Its only tools are taxes and tithes meant to trick you into offering what it has not earned. In Rapture we keep what is ours." [+]
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen