Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    "Bruno ezzel kapcsolatban a Washington Postnak azt nyilatkozta, hogy rengeteg támogatójuk van az amerikai politikusok között, így azt várja, hogy a Kongresszus megérti majd a problémakört, és enyhít az elvárásain."

    Magyarul elég sok szenátor van a zsebükben ahhoz, hogy a SpaceX-et a továbbiakban is kigolyózzák. Milyen szép is a politika. :D

    "Szakértők szerint, ha nagyon muszáj, bevethető az ULA Delta IV-es rakétája is, ami nem használ orosz hajtóművet, de szignifikánsan drágább megoldást jelentene. Bruno szerint ez sem lehet akadály..."

    Hogy a viharba ne lenne akadály, ha a SpaceX két kémműholdból csinál tűzijátékot, még akkor is olcsóbb, mint a Delta IV. :)) Nem mellesleg előbbi még egy terhet sem veszített el, szóval a megbízhatósági mutatójuk tulajdonképpen még jobb is.

    [ Szerkesztve ]

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz Apollyon #2 üzenetére

    Igaz is, had mutyizzon tovább az a pár űripari beszállító és rövidítse meg dollármilliárdokkal az adófizetőket minden évben... és az is a jövő generációk érdeke, hogy kizárólag a rövidtávú politikai célok befolyásolják hogy mi történik az űrkutatásban... Tökéletes világ ez így. :K

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz Cifu #15 üzenetére

    "Na mesélj, mi akkor a legmodernebb technológia?"

    Pl. ha nem lenne az átlagpolgár atomfóbiás, akkor már 40 éve nagyságrendekkel hatékonyabb rakétákat építhetnénk NTR-hajtóművekre. (az esetleges radiaktív szennyezés egy sikertelen indítás esetén nem érv, a kísérleti atomrobbantásokat ez nem akadályozta, további fejlesztésekkel pedig ennek kockázata jelentősen redukálható lett volna)
    A kémiai reakcióra építő űreszközök valóban elavultak, főleg a hagyományos, eldobható többfokozatú rakéták, ezen nincs mit szépíteni, és az sem változtat rajta, hogy az összes nemzeti űrprogram ezeken pörög még mindig. Az újabb technológiákat, innovációt nem nagyon erőltetik. A fejlesztés így olcsóbb, a kudarc valószínűsége gyakorlatilag 0. Legrosszabb esetben elpukkan 1-2 tesztrakéta menet közben. Az egyetlen igazán negatív következmény a magas indítási költség, de egy főleg államilag finanszírozott űriparban ez sajnos nemhogy nem hátrányos, hanem kimondottan előnyös. Ha nem lenne a SpaceX akkor ez most sem változna.

    #31: Az első indítások inkább voltak tesztek mint éles repülések, a 2012-es malőrről teljesen megfeledkeztem, de az sem volt teljes kudarc, csak részleges.

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz Cifu #37 üzenetére

    NTR-rel szerelt rakétát nem lakott terület közeléből kell indítani és kész. Katasztrofális láncreakciótól nem kell félni, legrosszabb (!) esetben szétszóródik némi hasadóanyag. Mint mondtam a kísérleti atomrobbantások esetében ilyen aggályok nem voltak. A hasznos terhet egy többfokozatú rakéta esetében a többszörösére növelhetnék.

    Az még mindig kérdéses, hogy a Skylonból tényleg lesz-e valami. Elég nagy a csend körülötte, szerintem sajnos nincs mögöttük elég tőke. A fejlesztés mindig kockázatos, de abban nem értek egyet, hogy csak nagy kihasználtság mellett lehet gazdaságosan üzemeltetni az modernebb rendszereket. Ha kevesebb az indítás, akkor kevesebb indításra van elosztva a költség. Egy-egy indítás drágább lenne a minimumnál, de még így is sokkal olcsóbb, mintha minden egyes alkalommal teljesen új eszközt kéne építeni, mert az előző vagy űrszemét lett, vagy festői roncs az óceán fenekén.

    Ez valami 21. századi dolog lehet, hogy kockázat nélkül akar mindenki előrelépni. Nem fog menni. Elon Musk sem őrült pusztán azért mert kockáztat. Ennek ez a módja.
    Abban sincs semmi sokkoló, hogy tartalék üzemanyag kell ahhoz, hogy a rakétafokozat (dobpergés) újragyújtás után landolni tudjon becsapódás helyett. Aki ilyesmiben érdekelt az ezt ki fogja tudni sakkozni.
    Az 53 tonnás teherbírás dettó, ha ennyit akarsz Föld körüli pályára állítani, akkor kifizeted "csak oda", nyilvánvalóan a maximális teherbírást fogják előre reklámozni, az a legfontosabb jellemző.
    (Az N1-et azért ne listázzuk, mert egy darab sikeres indítást sem sikerült összehozni, valami mindig eldurrant. Az Antares kirobbanó sikere alapján úgy tűnik még az NK-33-as hajtóműveket sem sikerült rendesen összerakniuk az oroszoknak.)

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz Cifu #41 üzenetére

    Ne hasonlíts erőművi baleseteket egy rakétafokozathoz. Előbbiek esetében a legnagyobb probléma a légkörbe kerülő szennyezett por és gőz, pont azért, mert ezek rendkívül messzire juthatnak el. Egy rakéta esetében a túlhevülő reaktort pl. ki lehet dobni, vagyis nincs robbanás, ezzel minimalizálható a szennyezés. Bár elég valószínűtlen, hogy a láncreakció szalad meg, sokkal valószínűbb az hajtóanyagrendszer meghibásodása, ebben az esetben pedig a reaktor nem feltétlenül semmisül meg (mivel nincs oxidáló komponens a robbanás sem olyan katasztrofális, sőt, ha semleges vagy kevésbé reaktív gázt használnak hajtóanyagnak akkor semmiféle robbanás nem lehetséges), ergo nincs szennyezés.
    A probléma a hisztéria, pl. amikor RTG-vel szerelt (polgári) szondát indítanak, akkor is teljes a pánik.

    "Az űrsiklós cikket azért javasoltam, mert abban vannak számok arról, mikor térül meg egy újrafelhasználható rendszer ára."

    És azokat a tanulmányokat ki fizette? A gazdaságosság alapvetően az újrafelhasználás költségeitől függ, az STS nem arról volt híres, hogy ezek alacsonyak lettek volna. Ez nem az újrafelhasználhatóság koncepciójának, vagy az alacsony kihasználtságnak a következménye, hanem egyszerűen annak, hogy az STS egy gazdaságtalan rendszer volt.

    "Ha nem is sikerül az újrahasznosítást megoldani, a rendszer árban akkor is versenyképes."

    Nem látom ez miért ekkora ha. Egyetlen problémájuk van, stabilizálni kell a fokozatot visszatérés közben, ez alapvetően aerodinamikai probléma, abszolút nem megoldhatatlan. A hajtómű visszatérés közbeni újragyújtását már számtalanszor demonstrálták, sikeresen. A legutóbbi sikertelen kísérlet esetében arra panaszkodtak, hogy landolás közben elfogyott a hidraulikaolaj... khm, annak egy zárt rendszernek kellene lennie, szóval ezt személy szerint nem eszem meg, de hogy mi volt a valós ok, azt azért szeretném tudni...

    "Most például ez a problémája a Virgin Galacticnak a WhiteKnightTwo/SpaceShipTwo rendszerükkel, egyszerűen ők is elszaladtak a költségekkel..."

    A Virginnek az a legnagyobb problémája, hogy majmokat ültettek a pilótaülésbe. Egy ilyen idétlen baleset után pedig joggal merül fel a kérdés a befektetőkben, hogy mi a bánat folyik annál a cégnél.

    "nem az SpaceX volt az első komolyabb civil cég, hanem az Orbital"

    Az Orbital egy vicc, az ukránok építették a rakétáikat kukázott 40 éves orosz hajtóművekre. Meg is lett az eredménye.

    "A Falcon Heavy pedig még el se készült, a SpaceX mégis jelen időben beszél arról, hogy a világ legerősebb rakétája..."

    A Falcon Heavy gyakorlatilag három Falcon 9 első fokozat összedrótozása, ilyesmibe eddig még senkinek sem tört bele a bicskája, érthető hogy magabiztosak az ügyben. Az N1-nek egyetlen fokozata sem működött soha, és a jelek szerint maguk a hajtóművek is tervezési hibásak voltak. Nem véletlen, hogy az oroszok nyom nélkül akarták eltüntetni az egész projectet.

    [ Szerkesztve ]

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz Vigilante #48 üzenetére

    A VASIMR-nek kicsi a tolóereje, viszonylag rossz a hatásfoka (ezért sem skálázható), és csak vákuumban működik. Jelenleg a legnagyobb problémánk az űr olcsó elérése, arra ez tökéletesen alkalmatlan.

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz #82729984 #50 üzenetére

    Tisztában vagy vele, hogy egy erőművi reaktor miért robban fel? Ezt még a gyíkembereknek is tudnia kéne. ;)

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz #82729984 #53 üzenetére

    Ha közömbös gázt használnak hajtóanyagnak akkor 0, azaz NULLA a valószínűsége egy robbanásnak, ugyanis nincs benne semmi, ami fel tudna robbanni. Reaktorokban nem dúsított hasadóanyagot használnak, pontosan azért mert nem robbanás előidézése a cél.

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz Tigerclaw #55 üzenetére

    A hadieszközök nem a legjobb ellenpélda, egy katonai rendszer nem kínai bóvli egy év jótállással. A hadseregnek olyan eszközöket kell gyártani, ami (elvileg) hosszú évekig megbízhatóan működik jellemzően extrém körülmények között is, plusz adott követelményeket kell kielégíteni, nem pedig "csicsábbnak, occsóbbnak, gyorsabbnak" kell lennie a konkurens gizmójánál. A magánszektor sikere mindig a sokkal nagyobb eladott darabszámban rejlik, így kisebb profithányaddal is nagyobb megtérülés érhető el, ami aztán visszaforgatható a fejlesztésbe.
    Ha az űrutazás a megfizethető kategóriába kerülne akkor ott ugyanez a folyamat mehetne végbe.

    [ Szerkesztve ]

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz #65675776 #71 üzenetére

    Ebbe abszolút nem ástam bele magamat, de arról az F-16-ról beszélünk, aminél tudtommal már csak az Apache helikopterek megbízhatatlanabbak?

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz #65675776 #80 üzenetére

    Mert hullanak mint az őszi legyek? Amikor legutoljára hallottam F-16-osról, a kifutópályán állás közben robbant fel...

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz #65675776 #82 üzenetére

    Arra, valóban lezuhant. Itt sokat nem foglalkoztak az esettel. Az F-16 valahogy soha sem mozgatta meg a fantáziámat, így csak azok a cikkek, hírek maradtak meg amik a "megmagyarázhatatlan" baleseteikről szóltak.

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

Új hozzászólás Aktív témák