Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #82729984

    törölt tag

    válasz Cifu #5 üzenetére

    Van még pár ilyen cég ami milliárdokért cserél gazdát úgy hogy még soha nem termelt nyereséget :)

    A tech/IT szektorban elég sok lufi alakul mostanában.

  • 0xmilan

    addikt

    válasz Cifu #5 üzenetére

    A SpaceX-es hozzászólásaid után szomorú látni, hogy így viszonyulsz a Tesla-hoz.

    Valószínűleg nem okozna gondot nekik nyereséget termelni az S-sel és az X-szel, ha nem öntenének egy tonna pénzt R&D-be, a supercharger hálózat folyamatos bővítésébe, stb. De nem ez a cél. A cél a kezdetek óta a megfizethető elektromos autó volt és most értek el ehhez a lépcsőhöz a Model 3-mal.

    Nyilván nem a $100000-os autókból fognak milliókat eladni. A Ford se ezekből adott el 6 milliót. Minden új technológia bevezetése úgy működött eddig, hogy a luxusból csúszott le a megfizethető kategóriába. Lásd PC, telefon... és most az elektromos autó. Lehet vitatkozni, hogy ez nem új technológia, de ha a GM nem öli meg anno, akkor a Tesla-ra se lett volna szükség.

    Az a harmincezer eladott autó inkább ötvenezer, bár arányaiban nem sokat változtat.
    A ~400k leadott előrendelés viszont azt mutatja, hogy van igény normális elektromos autóra.

    Ez a lufi változtatja meg szép lassan az autóipart. Ha nem is egymaga, akkor a lavina, amit elindít.

    [ Szerkesztve ]

  • emvy

    nagyúr

    válasz Cifu #5 üzenetére

    A cegek tozsdei erteke nem az eladott autokkal korrelal, hanem a jovoben varhato nyereseggel, diszkontalva. :)

    A Ford az utobbi evtized eleg nagy reszeben veszteseges volt. A piac azt gondolja, hogy a Teslanak van eselye igazan nyeresegesse valni.

    while (!sleep) sheep++;

  • Sequoyah

    tag

    válasz Cifu #5 üzenetére

    Nem lufi, hanem kockazat. Ha a kozeljovoben berobban az elektromosauto-piac, es a tesla tervei bejonnek, akkor dolni fog a penz, mert a tobbi autogyarto meg kozelebe sem jar a Tesla altal nyujtottaknak.

    A reszvenyarnak pedig semmi koze a keszpenzallomanyhoz es a tokehez. Papiron a reszvenyar megegyezik az osszes jovobeni profitkifizetes jelenertekevel. Az, hogy a multban veszteseges volt, az semmit nem jelent kozvetlenul.

    Szoval meg veletlenul sem lufi. Csupan optimizmus. A lufi mindig kidurran, de az optimizmus viszont valora is valhat.

  • myckie2

    őstag

    válasz Cifu #5 üzenetére

    Szép kis lufi? Ha az lenne, akkor a német autógyártók nem aggódnának annyira.

  • Sequoyah

    tag

    válasz Cifu #14 üzenetére

    Lufi az, amikor egy reszvenyt csak azert vesznek, mert eppen emelkedik az erteke. Es azert emelkedig az erteke, mert veszik. Ez egy ordogi kor, ami folyamatosan noveli az erteket fuggetlenul a valos hatterbeni folyamatokrol.
    Ezzel szemben a Tesla reszvenyek, bar valoban eleg optimistan arazottak, kovetik a piaci es ceges torteneseket. Szepen lereagaljak a jelenteseket, vesztesegeket es befekteteseket is.

    Semmi koze a lufihoz, mert a lufi egyaltalan nem tulzott optimizmust jelent. Ez nem tetszik-nemtetszik kerdes, szimplan a "lufi" kifejezest hasznalod tevesen.

  • emvy

    nagyúr

    válasz Cifu #14 üzenetére

    > Ha ezt teljesíti majd, akkor nem lesz lufi

    Varj, te kevered a lufi es a startup fogalmat. A lufi azt jelenti, hogy megalapozatlanul ertekelnek egy vallalatot annyira, amennyire. Attol meg nem lesz lufi valami, hogy a konyv szerinti erteke es a tozsdei erteke kozott nagy a res.

    while (!sleep) sheep++;

  • fordfairlane

    veterán

    válasz Cifu #14 üzenetére

    A Tesla előtt is volt jó pár autógyártó, aki próbálkozott az elektromos autókkal (én is vezettem elektromos Citroen Saxo-t), én itt Apple effektet látok, jó marketing és megfelelően jó termék esetén kvázi divatot teremtettek.

    Én pont Apple effektet nem látok. Nem látok új koncepciót. Látok egy drága elektromos autót, ami attól jobb a többitől, mert drága (futja b*szott nagy akksira). Nem látom, hogy ebből hogyan lesz olcsó, de jó autó, jobb, mint a konkurencia. A rövid hatótávú, városi autók szegmensében lehet még potenciál, de ott a Tesla nem versenyzik, ellentétben a Nissannal, és ha ilyen tempóban halad a gyártás felfuttatásával, nem is fog.

    Ellenben látok egy rosszul beszélő figurát, aki minduntalan meg akarja váltani a világot.

    [ Szerkesztve ]

    x gon' give it to ya

  • emvy

    nagyúr

    válasz Cifu #30 üzenetére

    Ezzel kb. mind egyet tudok erteni. A multicegek alapitoi/vezetoi a legritkabb esetben allnak a moralis Olumposz tetejen a palyafutasuk elejen, ezzel Gates, Jobs es a tobbiek is igy vannak.

    while (!sleep) sheep++;

  • fordfairlane

    veterán

    válasz Cifu #30 üzenetére

    De ha igazán ki akarjuk emelni Musk erényeit, akkor az első pont az, hogy nagyon ügyes PR-al mindig a képben tartja magát...

    Nekem is ez a véleményem az egész Musk-jelenségről. A Paypal az egyetlen üzletileg értékelhető sikere, a többi egy nagy lufi, egy nagy PR hadjárat az egész figura, meg az általa felépített techno-Disneyland. Eddig nem nagyon érdekelt a fazon, de mióta orrba szájba nyomatják a médiában, hogy mekkora szupersztár zseni, és ecsetelik az ő világmegváltó képességeit, kezdem ritka mód rühelleni.

    [ Szerkesztve ]

    x gon' give it to ya

  • marc.loedi

    csendes tag

    válasz Cifu #59 üzenetére

    Megint elfelejtetted, hogy ez egy folyamat (ami mellesleg nem olyan reg kezdodott el a Tesla eseteben), es Musk terve koztudottan az, hogy teljesen fenntarthato forrasbol erkezzen az aram, mert az o elkepzelese szerint a jovoben minden azon fog futni. Es igen, a nap energia illetve a hatekonyabb aksik is beletartoznak.

    Ugyan abban igazad van, hogy az aram (egyelore) nem fenntarthato forrasbol szarmazik, legalabbis a legtobb esetben, viszont egy Tesla meg igy is sokkal hatekonyabb, mint egy hagyomanyos gepjarmu. Itt egy par amerikai adat, allamtol (azaz energiaeloallitas modjatol) fuggoen, mennyire hatekony egy EV egy robbanomotoros jarmuhoz kepest:
    New Yorkban, ahol nagyon keves szenet egetnek: [1]
    Coloradoban, ahol meg nagyon sokat: [2]
    Atlag: [3]
    Osszes: [*]

    Masreszt egy eromuben sokkal hatekonyabban tudsz energiat eloallitani, mint egy auto motorjaban. Remelem ez eleg bizonyitek, hogy meggyozzon arrol, hogy komoly tetje van a transzportacio megreformalasanak.

  • marc.loedi

    csendes tag

    válasz Cifu #62 üzenetére

    Nem mondtam, hogy a Tesla az elso, csak hogy ez az egesz technologia meg boven a kezdeti fazisaban van (technologiai szempontbol, nem eltelt ido alapjan).

    A Tesla (publikus) terve a 3 lepcsos tokegyujtes, ami egy limitalt mennyisegu draga (luxus) kocsival kezdodott, amivel a celjuk az elektromos jarmuvekrol alkotott eloiteletek ledontese, atformalasa volt, illetve a toke gyujtes - tekintve, hogy hatalmas mennyisegu penz kell, hogy egy uj ceg a kocsigyartasba belekezdjen. Ezert sem ertem a Lotus-szal kapcsolatos megjegyzesed, mert ott nem az volt a cel, hogy egyedi tomegkocsit gyartsanak (nem hiszem, hogy volt ra penz), konkretan egy demo volt a technologiara. Az S es X modellek is lenyegeben ugyanezt a celt szolgaljak, azaz az elegendo toke megszerzeset, hogy majd egyszer elerheto aron el tudjak hozni a megfizethetobb elektromos autot, amivel remelik a transzportacio reformjanak eljovetelet. Elvileg most leszunk ennek a fazisnak az elejen, amint megjelenik a Model 3.

    De mint mondtam, egyertetek, hogy ez addig nem megoldas, amig a hatterben az elektromos aramot elo nem tudjuk allitani jobb korulmenyek kozott, viszont marginalisan igy is hatekonyabbak a Tesla es a hasonlo teljesen elektromos autok, ha az energia peldaul nem szen egetesebol szarmazik (ahogy az a fentebb csatolt kepeken is latszik).

    De igazabol folosleges vitatkozni a Teslan, mert nem vagyok fanboy (tulajdonkeppen meg vezetni sem szeretek), tehat nekem mindegy ki segiti elhozni a fenntarthato(bb) jovot, de egyelore ugy tunik, hogy Musk van ennek a folyamatnak az elen, meg ha ez egyelore nem tenyleges megoldas (amivel, mint mondtam, teljesen egyetertek -arrol nem is beszelve, hogy en a teljes technooptimizmust amugy is rossznak tartom). Mert elobb-utobb feltehetoleg a tradicionalis energiaeloallitast levaltjak a korszerubb megoldasok, ezt kovetoen pedig egyertelmu, hogy az elektromos jarmu lesz a megoldas.

    [ Szerkesztve ]

  • azbest

    félisten

    válasz Cifu #62 üzenetére

    Vigyázz ezzel a forrással: masterresource. Ez egy politikailag is aktív szervezethez tartozik, amely a fosszilis energiahordozókat pártolja és ellenzi a megújulók használatát. Az Institute for energy research csupán egy a sok jól hangzó nevű lobbiszervezet közül, amelyek az olajat népszerűsítik. A széndioxid kibocsátás adóztatását ellenzik, mert visszafogja a gazdaságot, hazafi ilyet nem tesz. A megújulók támogatása adóval szintén az ördögtől való szerintük. (az usa nem is szokta aláírni a kvótákat és egyezményeket)

    Az autóban ideális körülmények közt annyi a hatékonyság. Egy városi forgalomban nem véletlenül nagyobb a fogyasztás. Az erőművet tartósan ideális paraméterek közt lehet tartani. A szennyezőanyag kibocsátásnál sem mindegy, hogy ezer autó vagy egy erőműből származik. Az autóknál épp mostanában derültek ki a csalások. Egy modern erőmű kibocsátása viszont nagyon alacsonyan tartható.

    Az olcsó lihium akkukkal a megújulók egyik nagy hátránya is kiküszöbölhető, mégpedig az időszakos voltuk. A PowerWall cuccuk jó iránynak tűnik. A hülyének nézett németeknél már most is elég jól haladnak, de ha hasonló megoldásokat is használnak, még jobb lehet a megújuló felhasználása.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Cifu #65 üzenetére

    lítium nem véletlenül tartozik a ritkaföldfémek közé.

    Úúúúú, bakker, ekkora zöldséget hogy írhattam le, a lítium természetesen alkáli földfém, csak ugyebár mivel igen reakcióképes, ezért tiszta formátumban alig található meg a természetben.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • azbest

    félisten

    válasz Cifu #65 üzenetére

    Az igazság mindig valahol a végletek közözötti félúton lehet :)

    A lithium ára valószínűleg összefügghet azzal, hogy Kína most aratja le a profitot. Korábban olcsóbban adták mindenki másnál, így nem maradt konkurenciájuk. Most viszont megkérik az árát.

    Egyelőre tényleg probléma lehet a kellő mennyiség beszerzésével.

    Viszont a lithium nem olyan ritka, csak eddig egyszerűbb volt bányászni vagy a sós tavakból szerezni. Ahogy olvasom a vízből kinyerésnél jelenleg a sebesség a legnagyobb probléma, sok hónapig tart a folyamat, így csak lassan tudnak reagálni a piaci igényekre, ha növelni kell a kitermelést.
    De vannak próbálkozások gyorsabb megoldásra és sima tengervízből is lehetne vele.

    (#66) Cifu
    gyanús volt, de sok netes ritkaföldfémes kínai kitermelős cikkben is odakeverik :)

    [ Szerkesztve ]

  • UnA

    Korrektor

    válasz Cifu #65 üzenetére

    Természetesen van veszteség az elektromos hálózaton, de ha mellérakod azt, hogy a gáz vagy olaj szállítása is veszteséges, akkor már közel sem olyan rossz a helyzet.

  • fordfairlane

    veterán

    válasz Cifu #66 üzenetére

    A Lítium az első főcsoportban van benne, ezek az alkálifémek. Az alkáli földfémek a kettes csoport (Magnézium, Calcium ...)

    x gon' give it to ya

  • GhanBuri Ghan

    őstag

    válasz Cifu #62 üzenetére

    Azért hozzátenném azt, hogy:
    - a belsőégésű jármű üzemanyagát nagyon nehéz lecserélni másra (már az sütőolajos vagy etanolos hajtáshoz is fel kell készíteni az üzemanyagrendszert és a vezérlést. A földgázashoz vagy metánoshoz meg komolyan bele kell nyúlni). Elektromos meghajtásnál semmilyen különbséget nem okoz, hogy milyen erőműből jön az áram - és a legszennyezőbb szénerőművet egyszerűbben és olcsóbban lehet bezárni és környezetbarátabbal helyettesíteni, vagy egy komolyabb szűrőt rátenni, mint az összes belsőégésűvel megtenni ugyanezt.Sőt, még a legszennyezőbb erőműtípusnál is lehetséges a széndioxid leválasztás- és tárolás, ami egy autónál ugye lehetetlen.
    - az autó a legsűrűbben lakott helyeken szennyez a legjobban. Még ha tisztítatlan szénerőműből is jön az áram, akkor jóval kevesebb embernek okoz egészségügyi problémát.
    - az erőműveket jóval kevesebb reakcióváltás éri üzemszerű használat során, így sokkal többet tudnak az ideális tartományban üzemelni.

    Szóval én mindezek miatt inkább az elektromos autókra szavazok - de persze ott van a fránya akkutechnológia, kb. négyszeresére kell növelni tárolási kapacitást azonos ár mellett, hogy versenyképes alternatíva lehessen a belsőégésűekkel szemben, és bár vannak ígéretes technológiák, de csak a bulvárcikkekben mondják azt, hogy öt évnél hamarabb várható bármilyen áttörés.

    De persze lehet, hogy az önvezető autók hamarabb jönnek - azoknál is megvan a potenciál, hogy a sűrűn lakott helyeken feleslegessé tegyék az egyéni autózást, ami szintén sokat segítene a nagyvárosi levegők tisztaságán.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Cifu #62 üzenetére

    "Általában 25-30%-os termikus hatásfoka van, egy hőerőműnek ~30-35%. "

    Dízelek már a 35%-ot elérik, és elméletileg nem lehetetlen az 50+%. Valamint a jelenlegi motorfejlesztési irány legfontosabbika az adiabatikus motor, amelynél a ciklus során nincs hóátadás a hengerfalnak.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Cifu #76 üzenetére

    "Ideális körülmények között, nagyon nagy méretű hajómotoroknál, ha jól tudom már 50% körül vannak, de azért ez nem opció az életben közúti járműveknél."

    Nem hajómotoroknál kizárólag, járműmotorok esetén is lehetséges. mondjuk egy elemi feltétel a 3kbar befecskendezési nyomás fölé jutni.

    "Ez ideális mondjuk városi környezetbe, de hosszútávú közlekedésre (pl. autópálya) pont, hogy kisebb a hatásfoka, mint egy hagyományos autónak, hiszen az aksik, szuperkondenzátorok és miegyebek holt és haszontalan súlyként cipeled magaddal."

    hosszú távú közlekedésre is alkalmas. Ugyanis a motor optimális üzemállapotban jár, csak arra kell optimalizálni. Mivel nem fix mechanikus áttételek vannak, így nem kell a motornak túlméretezettnek lennie, a villanymotorok boost funkcióval megoldják a többlet teljesítményigényt gyorsításkor. A holt tömeg hatása pedig inkább csak nulláról indulásnál jelentkezik, mert a gördülési ellenállás konstans, a légellenállás amelyik a sebesség második hatványával arányosan nő (teljesítményigény, erő a harmadik).

    "Ez a hibrid elképzelések rákfenéje, és ezért opció például már régóta az elektromos autó kis távolságú közlekedésre (PSA elektromos autói az 1990-es években, amit például postások használtak). Viszont általános rugalmasság terén nem megoldás."

    Az általam vázolt koncepció városba nem éri meg, oda a benzinmotor mellé inkább szuperkondenzátor kell. És pont jó rugalmas kivitel.

    Ezen kívül megjegyezném, hogy most egy picit leragadtunk a személyautóknál. Pedig az üzemanyag-felhasználás egy nagyon nagy része nem személyautókhoz köthetőek, lásd még munkagépek, teherautók, stb."

    Munkagépek esetén általában pont hidraulikus hajtás van, vagyis pont olyan hibrid, mint amit leírtam, a visszatáplálás igénye nélkül. Vasúton a dízel-elektromos meghajtásnak hatalmas múltja van, mellékvonali üzemben jelene is. Hajók esetén szintén, lásd tengeralattjárók.

  • mekker

    őstag

    válasz Cifu #83 üzenetére

    "Amire alant már rámutattak: ja, nem a város lakossága fog szívni, hanem azok, akik az erőművek környékén laknak... Az ők életszínvonalbelével nagy vonalúan nem foglalkozunk?"

    Nem szeretnék számokkal dobálózni, de GWh-s nagyságrendekről beszélünk. Ha ez az átállás mégis gondot okozna a jelenlegi hálózat számára akkor olyan fejlesztési terveket kellene kiírni, amik nem csak a pénztárcát veszik figyelembe. Ezt leszámítva amúgy is lenne alsó hangon 15-20 év az átállás, ezalatt egyébként is szükséges korszerűsíteni az áramellátást, tehát nem értem hol a kiküszöbölhetetlen gond. Elvileg vannak erre vonatkozó EU-s irányelvek is, vagy mi a szösz.

    Данное сообщение (материал) создано и (или) распространено иностранным средством массовой информации, выполняющим функции иностранного агента, и (или) российским юридическим лицом, выполняющим функции иностранного агента.

  • Rive

    veterán

    válasz Cifu #83 üzenetére

    nem a város lakossága fog szívni, hanem azok, akik az erőművek környékén laknak...

    Izé, nem. Erőművek szintjén - ha van rá szándék - jóval egyszerűbben meg lehet fogni a CO2 és H2O mellett jelentkező egyéb kibocsátást, mint ha a kipufogón megy keresztül. Márpedig errefele (EU) van rá szándék.

    Ezen túl viszont a dolog tényleg ~ arra egyszerűsíthető le, hogy mennyi a villany CO2 hányada.

    /// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

  • Rive

    veterán

    válasz Cifu #86 üzenetére

    Nem, kifejezetten a mellékes dolgokra gondoltam. A kibocsátásból a CO2 csak globális szinten gond, a H2O csak víz: ezeknek a megjelenése független attól, hogy erőmű vagy gépkocsi az égés helye. Ami ezen felül jelentkezik, az adja a difit a szűrési lehetőségben (korom, nitrogén-oxidok, kén, klf. egzotikus szerves vegyületek).

    /// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

Új hozzászólás Aktív témák